19 Temmuz 2007 Perşembe

MOTOSİKLETLERİ LÜTFEN FARK EDİNİZ

Araba sürücülerinin motosikletler hakkında bilmesi gereken yaşamsal gerçekler.

Yollarda motosikletten çok araba ve ağır vasıta vardır. Bu yüzden bazı sürücüler çoğunlukla kasıtsız olarak motosikletleri fark etmemektedirler. Lütfen motosikletleri bilhassa kavşaklar da olmak üzere fark ediniz.

Küçük yapıları gereği motosikletler olduğundan daha uzakta gibi görünmektedirler. Ayrıca motosikletin yaklaşım hızını tahmin etmek zordur. Bu yüzden kavşaklarda ki dönüşlerinizde olsun yada anayol giriş ve çıkışlarındaki sürüşlerinizde olsun motosikletlerin göründüklerinden daha yakında olduklarını öngörünüz.

Motosikletlerin cüsselerinin küçük olması onların arabaların kör noktalarında saklı kalmalarını kolaylaştırır. Bilhassa TIR çekicilerinin dorseyli iken bir motoru göremeyecekleri kör alanlar çok fazladır. Buna kamyonun 50 metre arkasını ve 5 metre önünüde katabiliriz. Gene araçların arkalarındaki çalıların, araç kapılarının, çitlerin yada köprülerin arkasında saklı kalmaları kolaydır. Bu yüzden kavşak dönüşlerinizde veya hat değişimlerinizde trafiği her iki yönde de tam kontrol edebilmek için motosikletler için ekstra bir zaman daha kullanınız.

Küçük cüsseleri nedeniyle motosikletler gittikleri gerçek hızdan daha hızlı gidiyormuş gibi görünürler. Tüm motor sürücülerini sürat delisi sanmayınız.

Motosikletler çoğunlukla vites küçülterek veya sadece gaz keserek yavaşlarlar bu da fren stop ışıklarının yanmaması demektir. Bu yüzden onları takip ederken arabalara göre daha fazla bir takip mesafesi uygulayınız. 3-4 saniye gibi. Kavşaklarda motorların görünür bir işaret olmadan da yavaşlayabileceklerini biliniz. Yol üzerinde dört tekerli bir aracı fazla etkilemeyecek ama iki tekerli bir araç için büyük tehlike arz edebilecek bir yabancı maddeyi fark etmiş olabilirler.

Motosikletlerin sinyalleri çoğunlukla otomatik olarak kapanan türden değildir bu yüzden bazı sürücüler bilhassa yeni başlamış olanlar hat değiştirdikten sonra sinyallerini kapatmayı unutabilirler. Motosikletin sürücüsünün verdiği sinyalin bilinçli olarak verildiğinden emin olunuz.

Motorcular çoğunlukla daha iyi görünürlükleri açısından pozisyon ayarlamalarını hat içinde yaparlar. Ayrıca yine gelip geçen arabaların, yol engellerinin ve rüzgarın etkilerinden kaçabilmek için de hat içi ayarlamalar yaparlar. Bu yüzden bu durumu bilerek motorcuların hat içi sağ sol yalpalanma hareketlerinin bir şov, laubalilik yada hattı sizinle paylaşmak istediklerine dair bir işaret olarak değil tam tersine bir gereklilik olduğunu biliniz. Bunun da ötesinde dış desteksiz dengede durması mümkün olmayan motosikletin, denge de durabilmesi için yapılan bu hareketlerin sürüş dinamiklerinin getirdiği bir mecburiyetten kaynaklandığını biliniz.

Manevra yeteneği motosikletin üstün vasıflarındandır ama her zaman her sürücünün her durumda önünüzden bir şekilde kaçabileceğini varsayarak hareket etmeyiniz.

Motorların duruş mesafesi arabalarla neredeyse aynıdır ancak ıslak zeminlerde motosikletin arabalar kadar çabuk durması mümkün değildir. Bu yüzden yağmurlu havalarda ve tüm ıslak zemeinlere girildiğinde motorlarla aranızda daha fazla bir takip mesafesi bırakınız. Kaygan zeminlerde motorlar belirli bir mesafede duramayabilirler.

Motosikletle aynı hat içinde paralel sürüş yapmayınız. Bu iki teker üzerinde giden bir araç olan motosikletin oluşacak rüzgar türbülansı ile dengesini bozabileceği gibi sürücünün motorunu dengede tutan sağ sol kıvırma haraketlerini yapabilmesi için gerekli hareket kabiliyetini sağlayacak zaruri alanı da tehlikeli bir biçimde kısıtlayacaktır.

Motosikletlerle yan yana duruşlarınızda motor sürücüsünün duruş anında ayağını destek olarak yere koymak zorunda olduğunu bilerek motordan yeterince açıkta durumaya özen gösteriniz.

Bir otomobilden bakıldığında motosiklet sürücüsünün çok yakınından hızla geçmeniz normal birşey olarak algılanabilir ama bu motor sürücüsü üzerinde şok yaratabilecek bir harekettir. Ayrıca yarattığınız rüzgar türbülansıda motosiklet sürücüsünün kaza yapmasına sebep olabilir. Bu yüzden asla motorsiklelere çok yakın ve hızlı geçişler yapmayınız ve onların önlerine ani, kesme şeklinde girişlerden sakınınız. Onların sürüş hatlarına girmeyiniz. Kesinlikle onların hatlarının içinden hattı yararcasına çok yakın sollamalar yapmanın motor sürücüsünün yaşamına kast olduğunu biliniz.

ARKANIZDAN YOL İSTEYEN BİR MOTOSİKLETE HATTIN YARISINI BOŞALTARAK, NASILSA GEÇER MANTIĞI İLE HAREKET ETMEYİNİZ. Bir arabaya yol verir gibi hattı tam boşaltarak yol veriniz.

Bir motosiklet gördüğünüzde onu bir araç olarak değil bir insan olarak düşününüz. Bir aracın yayaya çarpması ile motosiklete çarpması arasında kişiyi yaralama açısından fazla bir fark olmadığını anlayınız. Çünkü motosiklet sürücülerinin asfalt ile bedenleri arasında kendilerini koruyacak çelik kaportaları yoktur.

Hiç yorum yok:

BİNİCİLİK DENEYİMİ

Yeni, deneyimsiz bir motosiklet sürücüsü, deneyimli bir sürücünün sahip olduğu dayanıklılığa sahip olmayacaktır. Motosiklete binme konusunda...