Performans Motorlarda Gazın Dönüşlerde Kullanılışı
Birçok sürücü gazın sadece hızlı gitmek için olduğunu düşünür. Hızlanmak için aç yavaşlamak için kapa. Ancak gaz bundan daha fazla şeyler içindir. Motor motosikletin aerodinamiklerini etkiler ve dönüş içinde gazın kullanımı motor şasesinin daha iyi fonksiyon görmesini sağlar. Motosiklet güçte iken lehimize çalışan birçok faktörler vardır. Şase daha dengelidir çünkü motorun dönen kısımları diğer kısımlara daha fazla bir açısal ivmelenme gücü ekler. Önde daha az ağırlık olur. Buda tekerin ve süspansiyonların birlikte daha uyumlu çalışması ve sonucunda ön tarafın sebep olacağı kaza risklerinin azalması demektir. Gazı açmak arkanın çöküş dinamiklerini de olayın içine çeker. Bunun sonucu arka lastik tutuşu ve süspansiyon işlevi iyileşir. Boşta virajlı yollarda yokuş aşağı gitmeyi denerseniz bu söylenenleri daha iyi anlarsınız. O zaman motorun şaseyi ne kadar etkilediğini görürsünüz. Güç uygulanmadığında yönlendirme ve süspansiyonların çalışması farklıdır ve dönüş ortalarında bazı gergin anlar yaşatır. Boşta motor kullanmak yanlıştır.
Gazı açtığınızda motosiklet hızlanacak diye bir şart yoktur. Eğer gazı açış oranınız sürtünme ve aerodinamik etkenlerin gücünün altında kalıyorsa hız kaybetmeğe devam edersiniz. Hızlı dönüşlerde tecrübeler göstermiştir ki hız kazanmaya başlamadan önce gazın en az %20 oranında açılmış olması gerekmektedir. Usta sürücüler bunu bilirler ve gazı dönüşün apeks noktasından önce motosiklet henüz yavaşlıyorken açarlar. Şu talimleri boş ve düz uzun bir yolda yapın. Gazı kapatın ve sonra yavaşça açın. Yavaşlık oranınız şudur; motosiklet hala yavaşlıyor olacak ancak zincir boşluğunu almış olduğunuzu hissedeceksiniz.
Fren yaptığınızda tankı dizlerinizle sıkıca tutuyor olmalısınız. Bu yükü kollarınızdan alır; böylece dirseklerinizi bükük tutabilir ve gaz/fren geçişini daha iyi kontrol edebilirsiniz. Dönüş için yatmaya başladığınızda freni kademeli olarak bırakın ve dönüşe etken güçler işi devir alır. Fren elciğini tamamen gevşettiğinizde ama henüz tam yatış sınırına gelmeden gazı açmağa başlama zamanıdır. Boşta geziş zamanınızı - gazın yâda frenin hiç uygulanmadığı zaman - minimumda tutarken gazı açış şekliniz çok önemlidir. Fren elciği üzerinde işaret ve orta parmağınızı tutarken yüzük ve küçük parmağınızla gazı kavramaya alışın. Bu teknik ileri bir sürüş tekniğidir ve önemli ölçüde fren ve gaz uygulaması arasındaki aksama süresini kısaltır.
Uzun bir dönüşte gazı hızınızı sabit tutacak şekilde açık tutun ve aniden gaz açma alışkanlıklarından kurtulun. Gazı yumuşak olarak ve kademeli uygulamanın iki nedeni vardır: Birincisi çok hızlandığınızda gazı biçimsiz bir tarzda kapatmazsınız ki bu şekilde o noktaya gelinceye kadar uygulanan bütün iyi stratejiyi ortadan kaldırmaktan kurtulasınız. İkincisi bu nokta high-side kazasının olasılığının en yüksek olduğu noktadır. Gazla yumuşak olun ve mümkünse tamamen kapatmaktan kaçının. Bu noktada gaz ne kadar hassas ve yumuşak uygulanırsa o kadar iyi demektir. İdeal olarak zincir boşluğunu alın ve ön teker üzerindeki yükü bir miktar azaltın yeter. Bu noktada biraz güç vermek aynı zamanda şasedeki dengesizleşmeyi azaltacak ve gaz teliniz tutuk ise – takılarak bırakıyorsa – bu istenmeyen durum en azından motor daha dik konumda iken ve daha az etkilenme şeklinde olacaktır. Dönüşün apeks noktasında minimum sürate erişmiş olabilmek için yumuşakça gazı açın, tam bu noktadan itibaren ise hız kazanmağa başlayın. Bu durumu yine keskin olmayan uzun dönüşlerde talim ederseniz pozitif gazlama(hız kazanma) başlamadan önce aerodinamik güçlerin üstesinden gelebilmeniz için elinizde daha fazla zaman ve güç olur.
Apeks noktasına vardığınızda gaz zaten açılmış, zincir boşluğu alınmış, süspansiyonlar dengelenmiş ve pozitif gaz vermeğe hazır durumda olmalısınız. Bu durumda dönüşten çıkış performansınız aksi durumlara göre çok daha iyi olacaktır. Tabi sonraki düzlüğe de daha hızlı girmiş olacaksınız. Talimlerle gazı yumuşakça ve erken açmanın pistlerde daha hızlı olmanızı ve caddede daha güvende olmanızı sağladığını fark edeceksiniz.
Alpaslan Kuzucan
Motosiklet Dönüş, Motosiklet Fren, Motosiklet Güvenli Sürüş Eğitimi, Motosiklet Sollama, Motosiklet Gaz Kontrolü, Bakışların Doğru Kullanılması, Motor Teknik, Enduro Teknikleri, Motorkros Sürüş Teknikleri, İleri Sürüş Stratejileri, Süspansiyon Ayarları, Hava Şartlarına Göre Motosiklet Sürüşü, Gece Sürüşü, Yol ve Dönemeçlerin Okunması, Motosiklet ve Sağlık, Motorsiklet, Motorcu Özellikleri, Motosiklet Sürüş Eğitimi, Motosiklet Yarış Tekniklerine Giriş
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
BİNİCİLİK DENEYİMİ
Yeni, deneyimsiz bir motosiklet sürücüsü, deneyimli bir sürücünün sahip olduğu dayanıklılığa sahip olmayacaktır. Motosiklete binme konusunda...
-
Videoda görüldüğü üzere vites küçültmelerde debriyaj kolu kullanılıyor ayrıca bir kerede 2 den fazla vites düşürülmüyor. Bir müddet bekl...
-
Denge Problemi... Sık olarak yavaş süratlerde, yürüyüş hızlarında, ayaklarını yere sürten motosiklet sürücülerini görürüz. Ayaklar hız kesti...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder