22 Haziran 2009 Pazartesi

MICIRDA SÜRÜŞ

mıcır


MICIRDA SÜRÜŞ EĞİTİMİ


Her motor sürücüsü ağırlıklı olarak cadde sürüşleri yapanlar bile bir şekilde mıcırla karşılaşırlar. Bu bir yol dışı sürüş olabileceği gibi bir kamp alanı ya da yol inşaat çalışması olabilir. Tecrübeli sürücülerden yeni başlamış olanlara kadar ürkütücü bir deneyimdir.

Bu işe hazırlıklı olmak için mıcırda talimler yapmak gereklidir. Şerit halinde uzanan bir alan bulun ve orada denemeler yapınız. Mıcır yatakları değişik derinliklerdedir. Mıcırın kalibrasyonu farklı oabilir. Bir başka sürücünün sürüş yapacağı mıcırlı alan sizin için uygun olmayabilir. Tabi sizde o tipte bir alanda talimler yaparak kendinize deneyim kazandırmamışsanız. Burada önemli olan başkaları ile yarışmadan kendi sürüş eğitim ve tecrübe seviyenize bağlı kalarak tabiri caizse kendi işinize bakmaktır.


Düşünmeniz ve talimleriniz için faydalı birkaç öğüdü aşağıda veriyoruz:

. Daima mıcırlı bir alana tam kafadan(ön teker tam düz, ileri bakar konumda) yaklaşınız, dönüş esnasında 90 dereceden değil de 30-45 gibi açılardan mıcırlı alana giriş genellikle düşmenize sebep olan bir durumdur. Mıcırlı bir alandan kazasız geçebilmenin ilk şartı ona olabildiğince kafadan ve yere dik pozisyonda girmektir.

. Çekimin merkezine odaklanın ki bu kalçalarınızda ve motorunuzun merkezindedir. Çekim merkeziniz kararlı ama katı olmamalıdır. Dengede ama direngen olmamalıdır.

. Mıcıra girerken dizlerinizle tankı tutun. Ama sarkan bir sürücünün durumundaki sıkma/asılma şeklinde değil, sadece olduğunuz yerde sağlam durabilmenizi sağlayacak oranda yapılmalıdır. Bu kalçalarınızın merkezde kalmasını sağlamak için yapılan bir harekettir. Takiben bacaklarınızı gevşeterek açın ve ayaklarınızı mıcırın yüzeyini yalayarak geçecek şekilde aşağı uzatın. Bu hareket sütün kaymağını almak için yapılan hareketteki yumuşak kaydırma ile aynı oranda olmalıdır. Gerektiğinde bunu yapacak oranda olmalıdır. Bu davranış size düşme durumuna karşı en azından bir güven hissi verir. Düşerseniz hazırmışsınız gibi. Buna alternatif bir teknik ise ağırlık merkezinizi aşağı indirmektir. Bunu sağlamak için ayak pedallarına ağırlığınızı daha fazla vererek onları yere doğru bastırın.

. Elcikler üzerinde ağırlığınız olmasın. Onlara yük bindirmeyin. Hafif bir şekilde düzgün tutunuz. Bu yeterli olmazsa kollarınızı da gevşetin, esnek/gevşek olsunlar. Ön tekerin belli bir serbest hareket edebilme payının olması gerekir. Çok fazla değil ama hafif sağa sola kaçabilmelidir. Zaten izin vermeseniz de ön teker yine aldığı tepkilere göre kaçışını yapacaktır. Titreyerek yapılan bir dans şekli vardır. Hafif de yalpaları vardır. Buna şimi dansı denir. Aynen bu dans gibi ön tarafın şimi yapması doğaldır. Engellerle baş edip aşması için burada iş ön tekerin belli oranda serbest hareket edebilmesine bağlıdır.

. Mıcırda hız münazara konusudur. Bazı tecrübeli sürücüler biraz fazla sürat olmalı derler. Ama çoğumuz için fazla sürat çok yavaş olmak kadar yanlıştır. Birinci viteste bir dereceye kadar yavaş olmanın iyi olduğunu kabul edelim.

.Sert frenlemeler kazaların baş sebebidir. Ön freni kullanmayın. Esasen frenleri hiç kullanmayın tabi mecbur kalmadıkça. Debriyajı yavaşlamak için çekin ve gereklilik varsa arka frene çok hafif dokunun. Birinci viteste fren yapmadan mıcırlı bir alanı kazasız geçme şansınız en fazla durumdadır.

. Gitmek istediğiniz yöne bakın. Başınızı ve gözlerinizi daima yukarıda tutun. Aşağı bakmak sizi aşağı indirecektir. Gideceğiniz yöne değil de her tarafa bakmak ise hatadır.



Mıcır için kendinizi hazırlamak faydalıdır. Boş bir park yerinde bunun talimlerini yapınız. Yeterince talim yaparak konu ile ilgili tekniklerin zihninizde yer etmesini sağlamanızı öneririz. Hazır olmak iyidir. Sık olarak talimler yapınız.

Bu talimlerin amacı:

. Gaz ve debriyaj kolu ile ustalaşarak hızı fazla artırmadan ileri hareketi muhafaza etmek. Şu sıra ile çalışınız; önce birinci vites ve gazı yavaşça kapatınız. Takiben gazı düzgün ve yavaşça açınız. Debriyajla da çalışarak birinci söylediğimizi uyumlu şekilde yapacak karışımı bulunuz. Burada amaç, mıcırda, debriyaj gaz çalışması temel tepki olsundur.

. Ön freni kullanmayın. Arka freni okşar gibi kullanmayı talim ediniz.

. Ağırlık merkezinizin merkezine odaklanın. Nasıl bir his verdiğini algılayın. Dizlerinizi yakıt tankının etrafına sarın sonra gevşetip ayaklarınızı indiriniz. Ve ayaklarınızla mıcırın üzerinde sanki kayak yapar gibi gezinmeyi talim ediniz. Ayaklıklar üzerine daha fazla ağırlık kaydırma talimleri yapınız. Sonra sizin için hangi metodun daha iyi olduğuna karar verirsiniz. Mıcırdan gelen titreşimin kollarınıza ve kalçalarınıza verdiği hissi zihninizde resmedin.

.Mıcırda giden lastiklerin dans edercesine yere yumuşakça temas edişini hissedin. Bu yumuşaklık yönlendirme için gereken şeydir. Elciklerin üzerindeki baskıyı kollarınızı gevşeterek azaltınız.

Asfalttan mıcıra yada mıcırdan asfalta geçiş esnasında frenlere dokunulmamalıdır.

Öneri: Eğer araba izi bulursanız bunlar üzerinde talim yapınız. Mıcır daha basılmış(sıkıştırılmış) olacaktır. Dönüşleriniz olabildiğince geniş olsun. Hatta dönüşlerden olabildiğince kaçının. Bir kamp yerinin en sığ mıcırlı alanında talimlere başlayınız. Bu talim alanındaki mıcırın motorunuzu park ettiğinizde yan sehpasının batmayacağı bir basılmışlıkta olmasına dikkat ediniz. Sonunda derin mıcırlı alanlarda talimlere başlayacağınızda yanınıza mutlaka birini alınız.

Hiç yorum yok:

BİNİCİLİK DENEYİMİ

Yeni, deneyimsiz bir motosiklet sürücüsü, deneyimli bir sürücünün sahip olduğu dayanıklılığa sahip olmayacaktır. Motosiklete binme konusunda...