6 Temmuz 2008 Pazar

SOLLAMANIN İNCE NOKTALARI

Birinci ilke sollamanın basit olmasına çalışılmasıdır. Çünkü motosiklet arabalara kıyasla çok az yer tutar ve yine arabalara göre hızlanma ivmesi roket varidir.

İkinci olarak sollayacağınız arabanın dibine girdikten sonra sollamak fikri aklınıza gelmemelidir. İdeal olarak önünüzde beliren aracı sürüşünüzde bir kesintiye sebep olmadan sollayıp geçmenizdir. Burada genellikle risk karşıdan gelen aracın size vurmasından daha çok solladığınız aracın aniden sola kırarak size vurmasıdır.

Üçüncü olarak yan yol girişleri olan yerleri ve ilerisi görünmeyen kapalı virajları sollamak için riskli bölgeler olarak zihninize yerleştiriniz. Bilhassa sürüş yaptığınız yolda normal temponun altında seyreden araçlara dikkat ediniz. Bunlar genellikle ya bir yer ararlar yada U dönüş yapmak üzeredirler. Her iki durumda da kontrolsüz ani sapmalarının hedefi olabilirsiniz.

Bir dizi aracı sollamanız durumunda mutlaka aralarda bir yerde sürünün arasına girmek zorunda kalabileceğinizi bilin. Bunu yaparken yumuşak hareketlerle sürüşünüzü gerçekleştiriniz. Aniden sert gaz ve aniden sert frenlemelerle diğer sürücüleri şaşırtmayınız. Dışa, sollama hattına çıktığınızda gazlayınız ama son araca ulaştığınızda gaz kesiniz ve ilerinizden emin olunuz. Bu şekilde tekrar normal seyir hattınıza , ani yol kesmeleri yapmadan girebilirsiniz.

Düz çizgilerde sollama yapmayınız. Düz çizgi tehlike demektir. Kavşaklar, ilerisi görünmeyen yokuş ve dönemeçlerle, köprü girişlerinde olurlar. Sollamaya geçmeden evvel mutlaka ilerisini görebilecek bir pozisyon alınız. Bu yüzden yüksek vasıtaların arkasına fazla yanaşmayınız. Yol sola dönüyorsa burada sollayacağınız aracın sağ tarafından ilerisini görmeğe çalışmak ve yine tersi yani yol sağa dönüyorsa sol taraftan ilerisini görmeye çalışmak faydasızdır. Yüksek vasıtaların ilerisini görmek için kafanız ve kısmen bedeninizi o tarafa merkezi motor duruş hattından kaçırarak görmeye çalışmayınız. Bu yanlıştır. Motorla birlikte çıkıp görmeye çalışınız. Tabi bu motorla birlikte çıkış orta çizgiye en yakın konumlanma şeklinde olmalıdır asla karşı hatta geçmek şeklinde değildir. Ve tekrar edelim düz çizgi olan yerlerde, çizgi olmasada ilerisi görünmeyen virajlarda, köprü yada hemzemin geçitlerle, normal kavşaklara yaklaşırken sollamadan kaçınılmaldır.

Sinyal vermek önemlidir ancak hızlı yollarda bir motorun yol boşsa bir aracı sollaması için gerekli sürede sinyal ancak bir kere çakabilecektir. Bu yüzden yüksek sürat sollamalarında sinyali ya çok önceden verin yada hiç uğraşmayın. Burada kural sinyalin bir işe yarayacaksa verilmesidir. Eğer arkanızda sizi sollamaya niyetli bir araç varsa bu durumda sollamak niyetinde olduğunuzu sinyalle belirterek ve karşıdan gelmekte olan araç trafiği boşaldığında takipte olduğunuz aracın arkasından sollama yapmak için çıkacağınız karşı hattı arkanızdaki trafiğe tam kapatacak tarzda çıkarak sollamanızı hızla gerçekleştiriniz. Tüm sollama işlemi 6 saniyeyi geçmemelidir.

Sollamadan önce arkanızı aynalardan kontrol ediniz. Omuz üzeri bakışlar yüksek süratlerdeyken ve önünüzdeki araca yakınken yapılmamalıdır. Bunun dışında mutlaka omuz üzerinden arkanın daha doğrusu aynaların kör alanlarında kalan kısımlarının kontrolü yapılmalıdır. Önünüz ile bir anlık irtibat kaybı beklenmedik sonuçlar doğurabilir. Sollama düzgün ve tam kontrol altında olmalıdır. Yani ya %100 şartlar uygun, tamam olacak yada sollama yapılmayacaktır. Sollamak bir yüzdeler oyunu değildir.

Hiç yorum yok:

BİNİCİLİK DENEYİMİ

Yeni, deneyimsiz bir motosiklet sürücüsü, deneyimli bir sürücünün sahip olduğu dayanıklılığa sahip olmayacaktır. Motosiklete binme konusunda...